19. huhtikuuta 2011

19 - elokuva kirjasta

Tämä(kin) on tosi hankala - vaikka harrastan sekä kirjoja että elokuvia, sekoitan niitä äärimmäisen harvoin. Eli jos olen pitänyt kovasti toisesta, en tunne tarvitsevani jonkun muun tulkintaa samasta tarinasta (vaikka se olisi se alkuperäinen). Vastaan silti haasteeseen elokuvalla Tyttö ja helmikorvakoru, sillä se on yksi suursuosikkejani. En ole kuitenkaan lukenut kirjaa, mutta olen kuullut siitä paljon hyvää. Voisin jopa harkita lukevani :)



No tuli mieleen ainakin yksi poikkeus, jossa olen pitänyt sekä kirjasta että leffasta: The Reader. Arvio täältä: http://ootaluenekaloppuun.blogspot.com/2010/04/reader.html

- Posted using BlogPress from my iPhone

6 kommenttia:

  1. Äh, unohdin tämän omalta listaltani! Hyvä kirja ja hyvä elokuva.

    VastaaPoista
  2. En ole nähnyt elokuvaa, enkä ole lukenut kirjaa. Voi ei! Muistutus taas että haluaisin :).

    VastaaPoista
  3. Olen lukenut kirjan ja katsonut elokuvan. Pitänyt erittäin paljon kirjasta, mutta en ihan yhtä paljon elokuvasta. Ei sekään huono ollut, muttei yllä kirjan tasolle. Mut nää on näitä makuasioita. ;-)

    VastaaPoista
  4. Luru - mä oon ihan varma että unohdin vaikka mitä :)

    Tessa - näitä vinkkejä riittää :)

    Anna Elina - elokuva oli visuaalisesti poikkeuksellisen vahva. Mutta pitäisi tosiaan lukea tuo kirja niin voisi verrata.

    VastaaPoista
  5. Totta, visuaalisesti vahva. Olen pitkään suunnitellut katsovani elokuvan uudelleen, muttei ole muka ollut aikaa. Se kuitenkin vaatii erilaista keskittymistä kuin jotkin dekkarit.... Ehkä mulla oli (kuten usein käy) mielessä hyvin vahvat kirjan luomat kuvat ja tunnelmat, ja kun elokuvassa asiat olivat hiukan toisin, niin siksi tämä kokemus siitä, ettei elokuva yltänyt kirjan tasolle. Pitäisi ylipäätään oppia suhtautumaan molempiin omina itsenään. Kuvallinen ja kielellinen kerronnan tapa kun ovat erilaisia.

    VastaaPoista
  6. Voi unohdin vallan tämän! Kirja oli paljon parempi, mutta molemmista nautin aivan täysin :)

    VastaaPoista